Svar: Søvn og madplan til dreng på 8 måneder
24. juli 2017
Alder:
8 mdr.
Kære T.
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du selv har fået lyst til at skrive til mig efter at have fulgt med på sidelinjen :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder som om, at amning betyder meget for dig - du fortæller, at du ammer din dreng en del, og at du fastholder dette, fordi du gerne vil holde gang i din mælkeproduktion. Du ammer kun fra det ene bryst og vil gerne kunne gøre dette så længe som muligt. Det forstår jeg godt :) Det er dog sådan, at med den alder din dreng har nu, så vil det være passende med 3 amninger i døgnet - også selvom du "kun" ammer fra den ene side og derfor vil det være godt, hvis du generelt kan skære antallet af amninger ned.
At nedsætte hans mælkeindtag er naturligt vigtigt for indtaget af mere rigtig mad, men det er også vigtigt, at han lærer at sove uden at behøve bryst først. Derfor skal han lære at sove uden at få mælk før formiddagsluren og også lære at sove igennem om natten, uden brystet.
Det er naturligt, at du har ammet som en fast del af hans putteritual. Alle børn vil naturligt have behov for bryst eller flaske, før de skal sove - det er et trygt og dejligt ritual. Men i takt med at barnet bliver ældre, så skal der nye rutiner til og nogle gange så bliver det, som startede som noget dejligt til en uhensigtsmæssig rutine. Og det lyder til at være tilfældet hos jer. Jeres dreng lyder til at have behov for brystet for at kunne falde i søvn og han er nødt til at lære at sove uden denne afhængighed - både fordi det er rart for ham og dig, at han kan sove uden, men også fordi han skal passes, når du starter på arbejde, og det er synd for ham, hvis han til den tid stadig bliver ammet så meget som nu. Det vil gøre ham ked af det, og det vil gøre det svært for den der passer ham at trøste ham.
Som sagt, vil det være rigtig godt med 3 amninger nu - og jeg anbefaler, at disse tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes tidlig morgen, formiddag og eftermiddag og ikke længere ammes om natten. I stedet skal han tilbydes mere rigtig mad og lære at komme videre i søvnen uden din favn og dit bryst.
Når du stopper med at amme ham tidlig morgen, så vil dagen sandsynligvis begynde at starte tidligere. Du vil ikke kunne bruge brystet til at få ham videre i søvnen og det vil sandsynligvis være nødvendigt, at du står op med ham og lader dagen starte med en morgengrød. Han vil naturligt også begynde at sove sin formiddagslur tidligere, end han gør lige nu og måske vil den blive kortere, fordi han ikke ammes før han puttes - og på den måde vil hans rytme sandsynligvis rykke sig frem hele dagen igennem, så han kommer til at sove noget tidligere end han gør lige nu.
Der er i princippet ikke noget i vejen for, at han har en sen søvnfase, sover sent hele dagen igennem og puttes sent til natten - det trives han og I med lige nu - men når du starter arbejde, så vil det sandsynligvis ikke fungere særlig godt, med mindre du har fast aftenvagt og han skal passes af far derhjemme. Og hvor lang tid far passer ham derhjemme... Hvis han fremadrettet skal i dagpleje eller vuggestue i dagtimerne, så vil det være godt at hjælpe ham til en rytme, hvor han starter dagen tidligere og får spise- og sovetider, der kan fungere med hverdagen i det pasningstilbud han har.
Jeg har altså en formodning om, at hvis du står tidligere op med ham og starter dagen før, og nedtrapper antallet af amninger, så vil rytmen ændre sig og den kan f.eks. begynde at se således ud:
Tidlig morgen 06.30: I står op og dagen begynder. Han skal ikke længere ammes.
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, Vand af kop.
Puttes til formiddagslur direkte herefter måske ca 9.30 - skal IKKE ammes først, mellemmåltidet erstatter denne amning. Sover måske kortere tid netop fordi han ikke er ammet, så han sover måske "kun" 1.5 time...
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med mad i hånden som nu, som han også selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Tilbydes en banan, som en fast del af putteritualet - ammes også her - og puttes til middagslur måske kl 13.30 - det afhænger naturligt af, hvor lang formiddagsluren ender med at være.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop. Dette måltid erstatter amningen om eftermiddagen og han skal således ikke længere ammes her. Da middagsluren ligger tidligere, så sover han ikke længere sidst på eftermiddagen eller først på aftenen.
Aften 18: Mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mos og også mad i stykker, mad med bid og mere og mere smag. Der skal være mad i hånden og også mindre stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30 - og får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - dog afhængigt af, hvor lang middagsluren ender med at være.
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter videre - og skal ikke længere ammes om natten, men dagen starter med grød.
Som du kan se ligger tidspunkterne tidligere i min plan, fordi jeg tænker, at de som sagt naturligt vil rykke sig frem, når I står tidligere op og du skærer nogle af amningerne fra. Jeg har også indført en godnatgrød, som sikrer, at han bliver fyldt tilstrækkeligt op om natten og derfor ikke behøver søge brystet, fordi han er sulten.
Der er naturligt en sammenhæng mellem din drengs indtag af rigtig mad om dagen og hans søgning af brystet om natten - og modsat - og det er en rigtig svær cirkel at få brudt, for han er nødt til at spise mindre om natten, for at få appetit til mere mad om dagen og han er nødt til at spise mere om dagen, for ikke at søge brystet hele natten... Han lyder dog til generelt at være glad for mad og spiser godt af grøntsagsmos og familiemad, og det er super godt! Det skal I endelig bibeholde.
Og så skal du lære ham, at bryst og putning er to forskellige ting. Selvom han ikke får brystet, kan han stadig beroliges og betrygges af dig, du forlader ham ikke, men passer på ham og er der for ham. Men det er rigtig vigtigt, at han nu lærer at falde i søvn uden brystet i munden og lærer at sove uden denne afhængighed.
Når du ammer ham om aftenen, så skal du prøve at putte ham i seng, lige før han sover helt. Han skal sove næsten, kæmpe med at holde øjnene åbne, men stadig være vågen nok til at registrere, at du lægger ham i hans seng. Det er vigtigt, at han lige når at registrere, hvor han falder i søvn, ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst om natten, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever, at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.
Du kan også vælge at lægge dig og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der, men det er vigtigt, at du når dertil, hvor du ammer ham, og han så slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover - så han falder i søvn, uden at have brystet i munden, men naturligvis stadig føler sig tryg.
Du kan med fordel koble hans seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte hans seng sammen med din. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan give dig mulighed for at putte ham i egen seng og lære ham at sove der, samtidig med at du om natten kan lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke, at du er der og ikke er forsvundet.
Når og hvis han vågner og søger brystet om natten, så vil det være godt, hvis du i første omgang kan prøve at berolige ham med nærhed og kærtegn. Hvis dette ikke er nok, så må du give ham brystet, men så skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Så han vænnes til ikke at behøve masser af mælk i maven. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men til sidst skulle han gerne begynde at acceptere at kunne falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn, og uden at han behøver brystet, og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig og kommer videre i søvnen.
Det er vigtigt, at du ikke begynder at tage ham op, går rundt med ham om natten, vugger ham i dine arme osv. Prøv om du så vidt muligt at få ham videre i søvnen enten i hans egen seng eller i din seng og hold fast i at det er sovetid og ikke tid til at stå op :)
Det er en meget svær periode, at I skal ændre vaner i - han brager lige nu igennem separationsfasen, og det vil naturligt være meget svært for ham at undvære brystet, men det er nødvendigt at han lærer at sove uden med den alder han ha og det faktum, at han fremadrettet skal passes...
Du nævner, at I har forsøgt med en flaske - og det er vigtigt at nævne, at det ikke er ekstra mælk, som han har behov for. Det er derfor ikke nogen god idé, hvis du/I begynder at give flaske ud over, at du stadig ammer. Hvis I ønsker at gå over til at give flaske i stedet for at amme, så kan I naturligvis godt forsøge dette. Det kan være en god prioritering, når og hvis han skal passes af andre - men hans behov for mælk skal ikke sættes op, det skal sættes ned... Hvis I vil give flaske, så skal flasken altså erstatte en af ovenstående tre amninger. Det vil sige, at du skal amme ham den ene gang mindre i døgnet. Når det er sagt, så kan det godt være meget svært at få ham til at acceptere en flaske med den alder, han har nu.
For at få far på banen, vil det være en god idé at far tager sig af alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at det er far, som giver ham aftenbad, frotterer ham i håndklædet, smører med creme osv. Det er far, som giver ham godnatgrøden og som børster hans tænder - og først derefter ammer mor ham og putter ham. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo bedre vil far kunne tage helt over, hvis mor en aften ikke er hjemme.
Der skal altså ske lidt ændringer hos jer, og første ændring er at få skåret ned i amningerne og ændret lidt på dagsrytmen, vænne ham til at sove uden brystet i munden osv. Og jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske